سرنخ های جدیدی برای ارتباط بین ALS و دیابت نوع 2

9 دسامبر 2019- بیماران مبتلا به ALS (اسکلروز جانبی آمیوتروفیک[1]) اغلب از دیابت نوع 2 رنج می برند. این پدیده مدتهاست که از نظر مکانیسمی مبهم است. اکنون محققان مؤسسه Karolinska در سوئد یک مکانیسم مولکولی را برای ارتباط این دو بیماری؛ شناسایی کرده اند. این مطالعه در مجله علمیPNAS  منتشر شده است.

محققان دریافتند که آنتی بادیهای ایمونوگلوبولین G یا  IgG در خون بیماران مبتلا بهALS ، کانال کلسیم را در غشای سلولی سلولهای بتا که ترشح انسولین را در پانکراس بعهده دارند، هدف قرار می دهد. دکتر Yue Shi، نویسنده اول این مطالعه و پژوهشگر فوق دکتری در گروه پزشکی و جراحی مولکولی در مؤسسه کارولینسکا می گوید: این منجر به هجوم غیر فیزیولوژیکیکلسیم (Ca2 +)  و در نتیجه مرگ سلولهای بتا می شود.

ایمنی هومورال تغییر یافته، به عبارت دیگر وجود آنتی بادی هایی که سلول های بدن را هدف قرار می دهد ، یک پدیده ی شناخته شده در دیابت نوع 1 است. این مطالعه جدید وجود آنتی بادی ها به عنوان یک مکانیسم بیماری زا را در یک زیر گروه از بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 برجسته می کند.

دکترShao-Nian Yang ، استادیار گروه پزشکی مولکولی و جراحی در انستیتوی کارولینسکا و نویسنده ارشد این مطالعه می گوید: ما اکنون نشان دادیم که IgGها در بدن بیماران ALS که همچنین به دیابت نوع 2 مبتلا هستند، مانند آنتی بادی های سیتوتوکسیک رفتار می کنند و این موضوع نشان می دهد که ایمنی تغییر یافته ی هومورال می تواند به عنوان یک مکانیسم مهم بیماری زا در ایجاد دیابت نقش ایفا کند. این ممکن است پایه و اساس یک استراتژی جدید ایمونوتراپی برای بیماران مبتلا به ALS و دیابت باشد.

محققان معتقدند که وجود اتوآنتی بادی ها ممکن است یک پدیده ی تعمیم یافته برای سایر بیماری های نورودژنراتیو نیز باشد. مشابه با بیمارانALS ، گروهی از بیماران مبتلا به اختلالاتی مانند بیماری آلزایمر، بیماری پارکینسون و بیماری مالتیپل اسکلروز همچنین از دیابت نوع 2 رنج می برند.

پروفسور Per-Olof Berggren، مدیر مرکز تحقیقاتRolf Luft ، در انستیتوی کارولینسکا و یکی از نویسندگان ارشد این مطالعه گفت: جالب توجه اینست كه سلولهای بتا پانكراس و نورونها به انواع مشابهی از كانالهای كلسیم مجهز هستند و دارای یك سری مکانیسمهای فیزیولوژیك و پاتولوژیك مشترک برای كاركرد یا اختلال در عملكرد و بقا یا مرگ، ماننداگزوسیتوز وابسته به Ca2 +ومرگ سلولی تحریک شده با Ca2 +  ، هستند. مکانیسم بیماری زایی که در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 وALS کشف کردیم ممکن است به سایر بیماری های عصبی مرتبط با دیابت تعمیم یابد، و این موضوع محور مطالعات آینده خواهد بود.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-12-clues-link-als-diabetes.html

 



[1]amyotrophic lateral sclerosis